21 februari 2009

Det brinner 200 meter från Brandkåren

(Foto: Bengt Pettersson)
Har ju redan skrivit ett inlägg om detta, men såg en intressant kommentar till artikeln på BLT.se som jag inte kunde låta bli att skriva om... För två år sedan brann ju brandmännens gymnastiksal ner till grunden, den låg ju på området.. Nu brinner ännu en byggnad ner till grunden, 200 meter från brandbilar, utrustning och manskap.

Jag ifrågasätter inte brandmännen en sekund, men man kan ju undra hur lätt det är för brandkåren att komma till villor, lägenheter, industrier ibland mer än 20 minuter efter att branden fått fäste? Det måste vara extremt komplicerat att bekämpa elden när den väl fått fäste!

I denna branden så innebär det väl att flera företag förlorat värden för miljoner, men jag tycker ändå det är skönt att se inställningen på Lunnatorp, som i artikeln i BLT uppger nummer dit kunderna kan ringa och beställa varor, samtidigt som man ger beskedet att man redan på torsdag räknar med att kunna vara igång igen! Det tycker jag är otroligt positivt tänkande, och något vi behöver mer av i samhället, tänk om alla företagare hade samma vinnarskalle som dessa entreprenörer? De flesta hade blivit nedslagna och tyckt synd om sig själva, sannolikt skulle även jag ha gjort det, det är därför jag blir så imponerad av deras uttalande.

För övrigt hoppas jag branden är släckt till på måndag morgon, för då ska folk in till sin jobb på Ericsson, Varvet mm, och utan infartsleden så blir det många timmars kö, både på morgonen och eftermiddagen, och med såna köbildningar ökar risken för krockar, påkörningar och person-skador markant. Så jag, och många med mig hoppas säkert nu att brandmännen får ordning på elden, och att gasen inte exploderar!