18 januari 2009

Spotify rockar!!

Det är inte ofta jag hyllar Internettjänster, de flesta nya tjänster som lanseras på Internet är medelmåttiga. De flesta byggs med kortsiktiga ekonomiska motiv. Spotify är däremot ett långsiktigt bygge, de bygger sin tjänst långsiktigt, och har lyckats få upp en "mystik" runt konceptet, för att få tillgång till gratisvarianten krävs en inbjudan, bara det hjälper ju till att lyfta snackisen i lunchrummen runt om i skolor och kontor.

Vad är då Spotify?
Det är en musiktjänst som streamar musik till din dator, den kräver självklart Internet- uppkoppling (räcker med mobilt bredband från ex Telenor), första gången laddar du hem ett litet program, du loggar sedan in med mailadress & lösenord. Därefter kommer du till en startsida, programmet påminner mycket om iTunes (Apples musikprogram). Du kan skapa spellistor, lyssna på hela album, enskilda låtar osv. All musik som finns där har du tillgång till alltid, överallt så länge du har en Internetuppkoppling. All musik streamas till din dator, ingenting lagras lokalt.

Spotify finns i två varianter, en gratisvariant där man få lyssna på reklam mellan var femte låt. Och en premium-variant där man slipper reklam och där man också får tillgång till nya album mm före alla andra. Man skapar alltså ett extra mervärde för betalande användare i form av tidiga musiksläpp, extra material mm. Men gratisvarianten innehåller inga restriktioner, all musik är tillgänglig osv. Långsiktigt kommer säkert 80-85% av användarna köra gratis-varianten, men det kommer alltid finnas en del som är beredda att betala för att slippa reklamen.

Är det bra då?
JA! Jag har kört tjänsten sedan den lanserades i Oktober/November. Jag kör Premium-varianten som just nu kostar 99kr/månad. Jag slipper då all reklam.

Jag kan installera programmet på så många datorer jag vill, jag kan logga in på vilken dator som helst, men jag kan bara lyssna på musik från en dator åt gången. I vår familj har vi programmet installerat på 3 datorer.
  • Alexanders dator, så han kan lyssna på musik på rummet
  • Min stora bärbara så jag kan lyssna när jag sitter o jobbar
  • Min lilla Asus eee så vi har musik med oss när vi är iväg i båten, på semester, på stranden osv. Denna dator använder Kerstin också ofta i köket tillsammans med våra högtalare.
Detta är en kanonlösning för oss i alla fall, passar säkert inte alla, men Spotify är verkligen något nytt! Det är en tjänst som fått mig att i princip helt sluta fildela (jag gillar inte fildelning egentligen, jag vet att det är fel, men när musikindustrin inte kommer med bra alternativ så får de faktiskt skylla sig själva). Numera kör vi Spotify flera gånger varje dag, och vi har inte köpt eller laddat hem några låtar sedan Spotify-ikonen dök upp på våra datorer!

Nu återstår filmindustrin, när ska de vakna? Ta bort kopieringsskydd? Om man ska vara ärlig så har ju de skydden aldrig fungerat? Jag skriver en del om streamad film på min sajt hyrfilmer.se, kan rekommendera ett besök dit faktiskt. Film2home bjuder just nu på en gratis film till din dator! Passa på o testa!