17 januari 2009

New Wave Group

Torsten Janssons livsverk. Jag har läst hans bok (eller i alla fall halva), boken heter halvtid. Det är en bok jag verkligen kan rekommendera, de flesta böcker jag börja läsa slutar jag läsa efter 15 minuter... Klicka här för att läsa mer om boken på Adlibris.

Men tillbaka till NWG. De är värderade till under 2ggr 2008 års vinst. "normal" värdering borde vara minst 10-15 ggr årsvinsten. De fick ett nytt finansierngs- avtal i December som löser finansieringen de närmsta 3-5 åren, (de har lånat pengar för att kunna expandera), de gör bra vinster, cirka 200MSEK för 2008 räknar jag med, de gjorde 225MSEK i vinst 2006, och 227MSEK 2007. Det är alltså ett bra bolag! De har gjort ett dåligt köp i USA, det företaget köpte de dyrt, väldigt feltajmat, men det står för under 10% av omsättningen trots allt.

Orrefors Kosta Boda är sorgebarnet i företaget, men det kommer man att lösa de närmsta veckorna, det räknar jag kallt med, antingen genom nedskärningar, eller nerläggning av Orrefors delen (Man behåller Kosta, eftersom där är glasblåsningen lönsam).

Aktien står i 8,75 (slutkurs idag), Den har gått ner från cirka 80kr för ett år sedan, den har varit nere på 6,5 som lägst. Jag köpte i slutet av December, mitt snitt är 7kr, vet inte hur långsiktig jag blir, jag tradar mest, men tror faktiskt att Torsten vänder denna skutan, och gör han det så kan det bli en riktig rysare uppåt! Vi pratar om en 2-3 dubbling kortsiktigt, och på 5 års sikt kan den mycket väl 10-dubblas, om inte mer? Den stod ju 10 ggr högre för 1 år sedan? Eller kommer det inte fler högkonjunkturer under vår livstid? Jo sannolikt... Även om allt är nattsvart nu så kommer det faktiskt en morgon, jag lovar :-)