19 mars 2009

Många vill snacka upp börsen nu...

Så fort börsen går upp några dagar så kommer "experterna" fram ur garderoben och börjar analysera sig till större o bredare uppgångar. Men de senaste dagarna har det faktiskt varit väldigt nyktra analyser från de flesta håll. Både Swedbank & Nordeas ekonomer är återhållsamma i SVD:s artikel
Jag tror självklart att FED:s besked igår är positivt, framför allt för min egen ränta på huset :-) Men jag tror det är farligt att få en övertro på börsen kortsiktigt! Spöket i öst kommer att fortsätta spöka för bankerna, kraftiga svängningar i valutakurserna kommer att fortsätta, kraftiga rörelser på börsen kommer att fortsätta, fortsatta negativa utsikter i Q1-rapporterna kommer sannolikt, och en avvaktande inställning till börsen tror jag kommer att löna sig de närmsta veckorna!
Dock måste jag ju säga att även jag är glad för de små små positiva nyheter som börjar sippra fram i börsmörkret, även jag vill ju ha en vändning, vill bara inte bränna mig för tidigt :-)