25 februari 2009

Net-TV från Philips

En intressant nyhet från Philips idag. Deras nya 8000 och 9000 serie TV kommer innehålla WLAN (9000) och trådbundet nätverk (8000). Ett flertal populära sajter är optimerade för TV:n, bland annat Youtube mfl. Du kan läsa mer om TV:n på M3.

Jag är som alla som känner mig vet, prylgalen, jag älskar nya prylar, och inte minst teknikprylar. Jag vill hitta den optimala lösningen för att komma åt filmer, musik, Internet mm via TV:n. Just nu är min lösning en bärbar dator vid TV:n, via den kan jag kolla på streamad golf från Viasat, köra Spotify, kolla på film mm.

De mediacenter som säljs idag fyller inte mina behov, eftersom jag inte bara vill titta på lokalt material. Mycket av det jag vill se finns på Internet, SVT Play, TV4 Replay mm. Därför är Net-TV intressant, kan man få in en browser i TV:n så har man kommit långt.

Dock tror jag att det tar 2-3 år innan det börjar närma sig läge för att köpa TV med dessa prylar inbyggda, än så länge så är det alldeles för mycket brister i filstöd mm.