18 januari 2009

Mina tankar... om kriget i Israel & Palestina

Läste precis att Israel beordrat "Eld upphör" i konflikten med Hamas. Detta kommer bara två dagar innan det är dags för Barack Obama att tillträda som President i USA. En slump? Nej, verkligen inte!

Jag är ganska säker på att Israel fått "fria händer" från USA att städa upp bland Hamas i skiftet mellan Bush & Obama. Det är lite speciellt med sättet USA tillsätter sina presidenter. För efter presidentvalet så är den gamla presidenten "a lame duck" som de brukar uttrycka det. Samtidigt kan inte den tillträdande Presidenten hållas ansvarig för något som händer de månaderna...

Det var många som trodde att Iran skulle vara målet dessa månader, men jag tror faktiskt att USA är rädda för Iran, och vågar inte gå in där just nu, Israel är också försiktiga eftersom Iran är riktigt stora, och har stora muskler! I förhållande till Iean så har Israel inte mycket att sätta emot...

Under denna offensiv som pågått några veckor nu så har Israel gjort sig riktigt impopulära runt om i världen, inte minst i Sverige & övriga europa. Det kommer att ta tid att reparera de skadorna, och jag hoppas faktiskt att någon ställs till svars för alla övergrepp som skett mot civila! Att Israel gärna ger sig på Hamas, det kan jag förstå, men det har varit ett stort övervåld som visats de senaste veckorna, och många civila som råkat riktigt illa ut, senast i raden av idiot-grejer var ju när man satte 3-4 missiler i FN-byggnaden i Gaza... Hur tänkte Israel där?

Detta är som jag ser det en konflikt utan slut, som kanske svalnar lite nu, men som för alltid kommer att fortsätta blossa upp med jämna mellanrum. Jag har oerhört svårt att se att den konflikten löser sig under min livstid. Men jag hoppas jag har fel!