22 januari 2009

Microsoft bygger upp en kassa...

... Varför? Microsoft har i dagarna sålt Comcast (ett TV-bolag) som man köpte på 90-talet. De fick 2Miljarder USD för aktierna, en reavinst på cirka 1 mljard. Dock står aktien på 7årslägsta... Så varför säljer Microsoft bolaget nu? Bra fråga... som självklart kan ha många svar... återköp av aktier för att man tycker att MSFT är så lågt värderade, pengar för att köpa Yahoo (fast det hade man ju redan tidigare?)...

Jag tror, och många med mig... att man förbereder ett bud på RIM!

Varför skulle Microsoft göra detta? Jo, för att RIM har världens bästa mobila PIM och applikationslösning för företag. På konsumentsidan är Apple idag överlägsna, men för företag är RIM lika överlägsna, Microsoft har kanske insett att det är lättare att köpa RIM än att själva komma upp i samma nivå? Microsoft tappade ju 15% av sin marknadsandelar förra året.. från 12% till drygt 10% av världsmarknaden... Samtidigt som RIM gick från 9 - 17% på ett år... Och på företagssidan har RIM en andel på 48%!! Nokia har 31% och Microsoft 24%. Apple har 0,6%. Detta är officiella siffror från Gartner osv, så det är inget jag hittat på själv!

Idag står RIMM i 52USD. I artikeln pratar man om ett bud på 50USD, men det är självkalrt orimligt! För 5 månader sen stod RIMM i 140USD! Jag tror att ett bud ligger nära, eller över dessa högstanivåer faktiskt. Intjäningen och tillväxten i detta bolag är "sjukt" högt! Så ett bud på 150USd (cirka) är mitt tips, jag tror det kommer under Februari/Mars.

Vet inte, är sannolikt ute o cyklar? Men vem vet... Vi får väl se, intressant teori, tycker jag själv i alla fall... (jag äger inga aktier i RIMM för tillfället).