21 januari 2009

Börsen idag...

Ja, vad ska man säga, ibland har man rätt :-) Ursäkta för att dagens inlägg om Börsen kommer lite sent. Varit i Stockholm på heldagsmöte och därefter suttit i bilen ner till Hooks Herrgård utanför Jönköping. Har därefter ätit en sen middag, och sitter nu o går igenom mail o jobbar lite. 

Som jag skrev så har jag suttit i mötee hela dagen, har därför inte kunnat följa alla rörelser, men här kommer min syn på dagen i alla fall.

Vid 10-tiden kollade jag för första gången på börsen, via mobil.di.se i min Blackberry. Då såg jag att Karo Bio var nere på 8,80. Kändes inte helt bra, men konstigt nog tyckte jag inte det var så farligt, trots att nedgången vid den tidpunkten var drygt 3%. Men men...

Tidigare på morgonen, på hotellet, efter att jag hade dushat hörde jag att Ericsson hade släppt en positiv rapport, där man slog förväntningarna rejält, (de steg 11% idag), det i kombination med att IBM igår kväll slog förväntningarna efter Börsens stängning i USA gjorde att jag kände att en rekyl idag ligger i korten.

Mycket riktigt, lite innan lunch vände börsen upp, och höll sig sedan stark hela dagen. Karo Bio avslutade dagen med en uppgång på 6,65%, det var en uppgång som värme gott i bilen på väg ner till Hooks kan jag säga!

Varför gick då Karo Bio upp idag? Delvis för att den fallit mycket senaste dagarna (en naturlig rekyl uppåt), men också för att Realtid publicerat en intervju med VD & Informationschefen på Karo Bio där de ganska klart bekräftar att de avslutade Fas2 studierna är riktigt positiva, att de är inne i slutskedet i förhandlingarna med 3-5 Läkemedelsföretag som vill gå in som partners, alternativt köpa upp hela bolaget.

Oavsett vilket kan vi förvänta oss ett väldigt positivt nyhetsflöde den närmaste månaden, och jag tror på fullt allvar att vi redan imorgon klättrar upp mot 10,50 - kanske högre? Jag tänker inte spekulera om eventuella budkurser, eller värde på avtal, det finns många analyser på detta. Jag nöjer mig med att konstatera att Redeye tycker att 20-25kr/aktie (dagens kurse 9,65) är väldigt lågt räknat för ett avtal, ett uppköp ligger troligen på 50kr eller högre. Det är alltså inte min amatör-analys, utan Redeyes! Läs mina tidigare inlägg om Karo Bio så hittar ni länken till analysen. Läs artikeln på realtid.se här

Övrigt då?

New Wave gick ner på en kraftigt stigande börs, varför? Jo, sannolikt för att en nyhet om en upptaxering på 2,3MSEK kom idag. Det är lite skrattretande faktiskt, för ett företag som omsätter miljardbelopp, som kommer att redovisa en vinst för 2008 på cirka 200MSEK så spelar väl inte 2,3MSEK någon roll?? Inte så mycket så att man ska tappa 3% på en börs som stiger 3% samtidigt väl? Men men, jag ligger utanför den för tillfället, hoppas kunna komma in snart igen dock, förhoppningsvis på dessa låga nivåer som just nu är aktuella.

Hexagon fick en upprekyl på cirka 1kr eller 4%. Det var väntat. Aktien är grymt lågt värderad, men kan fortfarande falla eftersom osäkerheten runt lånen är stor. På lång sikt upprepar jag dock att jag tror den är grymt köpvärd!

I övrigt kan man nämna bankerna, de gick starkt idag, och kommer fortsätta göra det imorgon, de har varit enormt pressade sista veckorna, och en rekyl på 10% är ganska trolig inom kort. Dessutom köpte idag JP Morgans vVD aktier i sitt bolag för 110MSEK. Det är en kraftig signal på att han tycker aktien är nertryckt. Aktien gick upp 25% i vanliga handeln, och ytterligare 7% i efterhandeln i NY.

Både Nasdaq & Dowen stängde nära dagshögsta, dessutom slog Apple förväntningarna med nästan 20% i sin rapport efter stängning, det borgar för en positiv öppning imorgon, sannolikt upp 1%, efter någon timme bör uppgången vara upp mot 2,5-3% för att därefter helt styras av US-terminerna. Vi får väl se, men det känns lite som att vi får ett litet rally några dagar nu, innan det negativa får överhanden igen, och indexen trycks ner på nytt igen.

vi får se, men spännande är det! o förresten... ökar på innehavet i Karo Bio imorgon igen...