26 januari 2009

Fokus - RIMM idag

Nasdaq är ju öppen några timmar till, klockan är cirka 20 när detta skrivs. RIMM / Blackberry är rejält pressade idag på en i övrigt stigande börs. Detta härstammar från att det spekuleras på Verizons rapport som släpps imorgon, eftersom Verizon har ensamrätt på Blackberry Storm i USA så ser man i deras rapport klart o tydligt hu RIMS försäljning av just den terminalen gått i December. Preliminära rapporter tyder på cirka 500.000 sålda enheter i USA. Dessutom kan där adderas upp mot 250.000 i Europa. (min uppskattning).

Många jämför Blackberry Storm med Apple iPhone, och det är ju delvis rätt.... MEN!!! Apple har (1!) telefonmodell. De står o faller med sin iPhone. RIM har Bold, Storm, Pearl, Curve med flera. RIM står alltså inte o faller med Storm, jag tror personligen att utvecklingen för Bold är viktigare, eftersom den trots allt har "riktiga knappar" och ju är mer lämpad för Business användande. Eller har jag fel?

Jag har minskat mitt innehav i RIMM lite idag, mest för att säkra upp att jag kan köpa tillbaka billigare om det blir negativa toklningar av Verizons rapport imorgon. Dock tror jag ändå på en positiv rapport och god försäljning av Blackberry-terminaler.

Långsiktigt är detta en vinnare, hur aktien går kortsiktigt kan jag dock inte förutspå (tyvärr)...