26 januari 2009

Börsen idag...

Här kommer en sammanfattning av min syn på börsen idag, Karo Bio, Hexagon mfl får egna inlägg senare ikväll.

Personligen har jag haft en "skitdag" på börsen, trots att den gått upp 3% ganska exakt. Detta beror på att dollarn gått ner över 3% idag (mina RIMM-aktier är köpta i USD), dessutom är många oroade för Blackberry Storm försäljningen i December.

Just nu är min portfölj ner knappt 2%, riktigt dåligt jämfört med index tyvärr. Karo Bio var "som vanligt" stabil och gav en uppgång på 2% på det innehavet. Det var dock en mindre uppgång än index totalt.

Det som låg till grund för dagens uppgång var positiva siffror gällande husbyggande i USA. Bankerna blev den stora vinnarsektorn idag, och det är inte speciellt konstigt eftersom sektorn varit rejält nertryckt senaste veckorna. Jag tror stenhårt på denna sektor på sikt, men det kan snabbt ändras till negativt sentiment och jag tror inte man förlorar några pengar på att avvakta någon vecka till...

Ingmar Carlsson har som vanligt på måndagarna skrivit en krönika på realtid.se. Han målar upp en dyster bild av börsen ur ett tekniskt perspektiv under första halvan av Februari, dock tycker han att det börjar ljusna därefter, i alla fall en kortare Bull-market. Dock ska vi ner till nya lägstanivåer i Mars/April alternativt Maj/Juni. Läs hans utmärkta artikel på realtid.se