5 mars 2009

Gräddfil... Rätt eller fel?

Har haft ont i hlasen några dagar, mer o mer för varje dag. Vid lunchtid idag kändes det som att det verkligen var dags att ta kontakt med den svenska vården.

Kerstin ringde Vårdcentralen, fick svaret att de skulle ringa tillbaka 15.30 (de har fortfarande inte ringt tillbaka). En liten stund därefter, vid 14-tiden plockade jag fram mitt kort jag fått av Länsförsäkrningar, eftersom jag har en privat sjukförsäkring som delvis betalas av jobbet så har jag möjligheten att få hjälp av Länsförsäkringar vid sjukvård nämligen.

Kerstin ringde 14.00, kl 14.30 var jag hos en privatläkare i Karlskrona, 15.00 var jag på väg till apoteket, och 15.20 var jag hemma igen. Oerhört tacksam över att jag tog steget och faktiskt använde möjligheten jag betalar för.

Jag tycker samtidigt att det är tråkigt att det ska behövas. Ska vi bygga ett samhälle som bygger på privata försäkringar och fördjupade klass-skillnader? Nej, det tycker jag inte, men jag kan också erkänna att jag hädanefter kommer ringa Länsförsäkringar och inte Vårdcentralen när jag får ont någonstans!

I övrigt så har jag i alla fall en "rejäl" halsfluss som läkaren beskrev det. Jag har faktiskt lite svårt att prata... Det är rejält tjockt i halsen, det är INTE kul att äta kan jag säga! Hemma imorgon, hoppas vara på jobbet på måndag igen. (Jag har företagsmobilen avstängd, är tillgänglig på mitt privata nummer 0709-200000).