21 mars 2009

Det blir ett spännande val

nästa år! Moderaterna fortsätter framåt i senaste mätningen, "Nya" moderaterna har nu stöd av 29,3% av svenska folket. Det är den bästa siffran sedna förra valet. Om regeringen nu i paril presenterar en budget med klara förbättringar för arbetslösa (som nu är uppe i över 8%) så tror jag alliansen har en god chans att vinna valet nästa år.
Det som oroar mig mest är att Sverigedemokraterna fortfarande ligger runt 4%. Jag tror att när vi närmar oss valet och de syns mer så kommer de att få ytterligare stöd. Och det är riktigt farligt, för de skulle mycket väl kunna få en vågmästarroll under nästa mandatperiod. Och framför allt legitimerar det främlingsfientlighet på ett tydligare sätt, och påverkar sannolikt omvärldens syn på Sverige negativt på längre sikt.

Men men, det är långt till nästa val, men det blir ett intressant år fram till valet, och budgeten som presenteras i April är sannolikt ett tidigt startskott på alliansens väg mot en ny mandatperiod i ledande ställning. Jag kan idag inte se hur Socialdemokraterna med Mona i spetsen ska kunna ta makten ifrån dem. Mona är alldeles för svag som ledare för sveriges största parti, det är i alla fall min, högst personliga uppfattning.
Läs mer om detta på SVD.se
Läs mer på Sydsvenskan
Läs mer på DN.se