19 februari 2009

Summering av Mobile World Congress

Så, skulle skrivit en summering igår, men somnade framför TV:n :-)

Idag är man tillbaka i vardagen, förmiddagen har spenderats hemma med telefonen i örat. Nu efter lunch blir det kontoret, har massor av administration att hantera efter 6 dagar utomlands.

Mobile world Congress 2009

Terminalerna:

- Nokia N97, mässans snyggaste och mest spännande terminal enligt mig, en rejäl utmanare till iPhone. Jag skulle egentligen vilja ha N97:ans gränssnitt i Nokia 5800:s storlek. Nokia 5800 är riktigt intressant, lagom stor, bra skärm osv. Men N97:ans gränssnitt är mycket snyggare! Det är samma surfupplevelse som med en iPhone, snygga widgets på startskärmen osv.
- Samsung visade upp många spännande nyheter, bland annat en Omnia med Symbian OS i. 3,7 tums skärm, OLED, video-inspelare i HD mm mm. De visade även en mobil med inbyggd projektor, bilden blir faktiskt riktigt bra, upp till cirka 60 tum i ett mörkt rum.
- HTC visade sin G1 som är byggd på Android, snabbaste gränssnitt jag någonsin använt, ser verkligen fram emot fler modeller baserade på Android.

Övrigt:
- Device Management, mycket handlade om detta ämne. Massor av montrar som fylldes av DevMgmt lösningar, främst fokuserade på Windows Mobile & Symbian.
- Ericsson gjorde en jättesatsning på mässan, med den överlägset största ytan. De visade mycket spännande lösningar, dock inget jag kan gå in på i detalj.

Barcelona bjöd på strålande sol några dagar, och molnigt väder några dagar, men totalt sett var det bra väder, och det kändes lite konstigt att landa på Kastrup o se snön ligga på marken, det var betydligt skönare klimat i Spanien :-)

Nu ser jag fram emot att många av de presenterade lösningar lanseras under året, och självklart ser jag redan nu fram emot nästa års Mobile World Congress 2010 i Barcelona :-)