13 februari 2009

Mobile World Congress

Idag fredag åker jag till Barcelona, jag ska ner till Mobile World Congress som är världens största mötesplats för telekom branschen. Det är en mässa som besöks av i princip alla operatörer & leverantörer, här finns senior management från alla operatörer, Svanberg från Ericsson, Nokias VD, Vodafones VD, Telenors ledningsgrupp och många fler.

Förra året dominerade Apple mässan utan att vara på plats. Samtliga terminaltillverkare försökte lansera "iPhone-killers", ett år senare kan vi konstatera att ingen lyckades... iPhone är fortfarande den "coolaste" telefon som någonsin byggts.

Även detta året kommer fokus ligga på pekskärmsmobiler, Nokia kommer att visa sina senaste innovationer, precis som Samsung, LG mfl.

Microsoft ska hålla en presskonferens nere i Barcelona, Mr Ballmer ska tydligen vara på plats, det tyder på att ett större tillkännagivande görs. Ryktet säger att Windows Mobile 6.5 kommer att lanseras, precis som en backup tjänst för mobiler, där man gratis kan spara kontakter, foton mm. Men vi får se, spännande ska det bli i alla fall!

Min favorit RIM (BLackberry) har också i år en stor monter, vi får se om det kommer några stora nyheter, jag håller mig avvaktande, jag tror faktiskt inte de lanserar något stort här. RIM brukar spara "det bästa" till deras egen Wireless Enterprise Symposium "WES" i Orlando i Maj.

Jaja, jag åker ner idag i alla fall, ska hinna med kundmöten idag fredag (efter lunch), och sen ska jag faktiskt passa på att spela golf lördag & söndag. Det blir golf på förmiddagarna och olika workshops med kunder på eftermiddagarna. Eftersom "alla" är på plats kommer jag att försöka hinna med så många informella & formella möten som möjligt.

Jag kommer att blogga (som vanligt) förståss, kolla gärna också på min andra blogg www.eeeblog.se där jag kommer att visa några höjdpunkter vad gäller telefonlanseringar mm.