19 februari 2009

Karo Bio, Hexagon, RIMM & New Wave Group - Börsen & Portföljen idag

Börsen slutade upp idag, men USA har vänt ner så vi kan vänta oss en dragning neråt i den inledande handeln, uppskattningsvis öppnar vi cirka 0,5-1,0% ner.

Karo Bio är underlig måste jag säga. Nu har Deutsche Bank (DBL) sålt ut aktier i två dagar utan att köpa en enda, till lägre kurser än man köpte förra veckan? Logiken i det tack...? Om de tradat och tröttnat redan så är det ju snudd idioti. Vissa på Börssnack har teorier om att DBL har som uppgift att trycka ner aktien inför ett bud den kommande veckan, jag är generellt tveksam till denna typ av påståenden, det jag dock kan konstatera är att handeln är väldigt konstig. Jag har gått ner med innehavet 40% faktiskt, innehavet är fortfarande betydande för mig, men inte så stort som det ibland varit.

Hexagon har idag köpts in i portföljen igen, jag tror att när Börsen vänder så kommer Hexagon att gå starkt. Kortsiktigt hoppas jag att den testar nivåerna runt 45kr närmsta veckorna.

Köpte igår in RIMM också, efter deras (positiva) vinstarning för två veckor sen har den blivit billig igen. Köpte in den på $42 igår. Slutade i princip oförändrad idag. RIMM fortsätter växa i en nästan extrem takt, man räknar med att nyanställa över 3000 personer 2009, samtidigt som alla andra terminaltillverkare skär ner i sina organisationer. Jag tror RIMM kommer att gå stärkt ur denna lågkonjunktur, utan tvekan!

Jag har också köpt en post i New Wave Group, de släppte rapporten nu ikväll, den var sämre än väntat, resultatet för Q4 låg på 33MSEK jämfört med förväntade 70MSEK. Årsvinsten blev 233MSEK, förväntningarna låg på cirka 270MSEK. Utdelningen blev 18 öre jämfört med förväntade 8 öre. Att man vågar dela ut pengar till aktieägarna tyder dock på att man har bra koll på finanserna, och att man är trygg med att inte bryta de viktiga koventanterna som sattes upp tillsammans med långivarna i slutet av Q4.

Portföljen har haft en negativ utveckling idag, -3%. Jag är nu nere på 95% ökning av kapitalet under 2009. Det är långt ifrån toppen, men fortfarande klart godkänt eftersom index denna period är oförändrat. Detta hade dock aldrig varit möjligt utan belåning av portföljen under vissa perioder, jag är övertygad om att detta är ett bra sätt för att långsiktigt få en bra avkastning.