23 februari 2009

Hur ska Socialdemokraterna kunna utmana alliansen & moderaterna i nästa val?

Nu ger jag mig in på ett minerat område med bloggen, men måste ju i alla fall få skriva mina åsikter i min egen blogg? Kommentera gärna dock!

Socialdemokraterna och Moderaterna har i alla år varit de enda partierna med en "komplett" politisk strategi, övriga partier är starka inom vissa områden, men S och M har alltid kompletta trovärdiga partiprogram för allt från sjukvård, jobb, utbildning, miljöpolitik, utrikespolitik, mm mm.

Nu efter några år med en blå allians så har Socialdemokraterna försvagats markant enligt min mening. Jag kan idag inte se hur S ska kunna vinna nästa val faktiskt.

1. Mona Sahlin. Hon är alldeles för svag, alla hade synpunkter på Göran Persson, men han var betydligt starkare än Mona, och hon kommer aldrig att kunna leda landet genom svåra tider, tyvärr. Mona försvagar Socialdemokraterna betydligt tror jag.

2. Energipolitiken, här satsar S på sin "gamla" inställning där man är emot kärnkraft, Moderaterna har samtidigt lyckas komma överens med alliansen om att man ska fortsätta satsa på kärnkraften, och enligt flertalet mätningar så står svenska folket bakom alliansen i detta. Socialdemokraterna kan inte göra så mycket, för då skulle man stöta sig med sina vänner på vänsterflanken.

3. Invandrarpolitiken. Detta är väl den mest infekterade frågan. Men rent konkret kan man säga att Sverigedemokraterna sannolikt kommer in i nästa riksdagsval. Man är idag 20% större än Kristdemokraterna till exempel enligt senaste sifo-mätningen. Alliansen har nu gått ut och föreslagit att man ska ställa krav på kunskaper i Svenska, och också att invandrare som döms för grova brott ska kunna utvisas. Här har Socialdemokraterna intagit en ställning rakt emot alliansen. Jag säger inte vad som är rätt eller fel, men det man kan utläsa med ökat stöd för Sverigedemokraterna och de direkta kommentarerna till Alliansens utspel tyder på att stora delar av sverige befolkning står bakom en något åtstramad invandrarpolitik.

Socialdemokraternas "enda" räddning kan vara jobb-politiken och välfärdssystemen (A-kassa mm). I denna fråga finns ett brett missnöje med Alliansens politik, och denna fråga kommer sannolikt att vara den viktigaste för Socialdemokraterna i nästa val, frågan är hur väl Alliansen kan parera denna fråga med åtgärder i höstens budgetarbete. Om alliansen är "smarta" så släpper man en del förbättringar för denna målgrupp, genom att göra det slår man undan fötterna på en viktig komponent i socialdemokraternas kommande valplattform (tror jag i alla fall).

Miljön kommer också att vara viktig, men Monas olika utspel bygger alldeles för mycket på hennes "känslor" och för lite på fakta. För att socialdemokraterna på allvar ska kunna utmana "de blå" så måste det till en stark partiledning. Att Pär Nuder, Ulrika Messing mfl lämnat partiledningen senaste halvåret underlättar inte direkt. Bodström är väl en av få personer som har tillräckligt bra utstrålning för att kunna vända skutan i min mening.

Moderaterna har ju starka kort i form av Carl Bildt och Anders Borg. Reinfeldt är ju lite för grå o trist för att på sikt kunna spela en viktig roll. Jag tror ingen av oss minns honom speciellt väl när vi om 20-30 år tittar tillbaka på dessa åren. Han är duktig på att lyssna, och säkert en duktig partiledare, men han har inte rätt utstrålning och karisma helt enkelt.

Håller du med? Är jag ute o cyklar? (har ju hänt förr *ler*)...
Läs om Pär Nuders avhopp på Svenska Dagbladet
Läs mer om Pär Nuders abhopp på Dagens Nyheter