23 januari 2009

Börsen idag...

Ja, inte hunnit skriva om börsen på två dagar, inte heller följt den konstant. Dock så har jag efter en liten vinst minskat innehavet lite i Karo Bio, för att sent i eftermiddag köpa tillbaka en del. Jag har något färre Karo än för en vecka sen, men det är ingen större förändring.

Efter artikeln i Realtid.se så har aktien klättrat, delvis pga god publicitet förståss, men också för att Handelsbanken dammsugit marknaden, och idag köpt stora poster. Sannolikt är det någon av Handelsbanken fonder som är inne och handlar, och den senaste veckan har de köpt för över 12MSEK, vilket innebär att de köpt 1% av aktierna senaste veckan. Det är en stark köpsignal (men visst, det är andra som sålt lika mycket förståss, men mycket Avanza & Nordnet, så det är småspararna som säljer, och institutionerna som köper).

Hexagon fortsätter ner som jag varnat för. Den är fortfarande svag, och bör kunna söka sig ner mot 25kr närmsta veckan. Men långsiktigt är den en mångdubblare, det kan jag nästan lova!

New Wave kommer jag inte in i!!! Det är så små säljposter, så vill man komma in med ett lite större belopp så trycker man upp aktien över 10%! Jag tror New Wave kan bli en av Februari månads riktiga vinnare, min magkänsla säger mig att man släpper en rapport som inte alls är så illa som alla verkar tro. Jag tror att New Wave kan avsluta Februari upp mot 12-15kr faktiskt. Vilket innebär en uppgång på över 50%. Detta förutsätter förståss att rapporten motsvarar mina förväntningar. Men fallhöjden är ganska begränsad eftersom aktien är värderad till cirka 2-3 ggr 2008 års vinst.

Igår gjorde jag ett mindre köp av RIMM på Nasdaq, och har idag kompletterat med ytterligare 30% i den aktien. Jag har cirka 1,5% plus i aktien just nu. Men tror potentialen är stor framöver. Vi får se hur länge jag ligger kvar, men den känns som ett säkert kort när övriga Börsen skakar faktiskt.

Igår började jag över 6% upp på förmiddagen, för att senare avsluta drygt 1,5% ner. Dock slog jag index rejält. Idag slutade portföljen på +0,43, samtidigt som OMX30 gick ner 0,8% och Dowen -0,56%. Det är bra, jag är nöjd om jag slår index, det är mitt mål varje dag! Jag kan inte vara 100% rätt i mina placeringar alltid, men går jag bättre än index 4 av 5 dagar i veckan så kommer min portfölj att utvecklas väl. Det är i alla fall min förhoppning :-)

Nu är det helg, och börsen tar ledigt, så även jag, blir kanske en liten v75:a imorgon, men i övrigt så sparar jag mig nu till på måndag då vi inleder 0,3% ner, för att en timme senare ligger 0,8% plus. Sen får vi se vad som händer, det blir som alltid nu på slutet - helt oförutsägbart...

Förresten.. Bankerna fortsätter pressas. Vad händer om bankerna överraskar positivt i Februari? SEB har tappat över 50% i år, Swedbank 35% osv... Det finns en ENORM uppsida i denna sektor om man lyckas slå analytikernas förväntningar.